PRODUKTER VI HAR ANVÄNT…

Motortvättspaket + skydd
10
769 kr 854 kr

HUR GÖR MAN EN SÄKER MOTORTVÄTT?

Vi vet att det är väldigt många som oroar sig för att göra rent i motorutrymmet, vi skulle vilja påstå att vem som helst kan göra jobbet själv bara man har läst igenom den här guiden. Många nya bilar så är den mesta elektronik som är känslig skyddade i plastboxar och med kåpor så det är främst på äldre bilar som man bör vara extra försiktig. Se till att lokalisera luftintag, generator, databoxar, tändhattar och annan elektronik, vi rekommenderar att maskera dessa delar med hjälp av plast och maskeringstejp men man kan också vara väldigt försiktig när man spolar så man inte spolar rakt på med högt tryck utan håller sig på sidan om, vi har tvättat 1.000-tals med motorutrymmen genom åren och bara med försiktighet har vi aldrig råkat ut för några bekymmer.

Innan man sätter igång med maskeringen och tvätten så se till att motorn inte är för varm dels för din egen säkerhet men även för att inte kemet ska dunsta så snabbt.

FUSION

När du har maskerat de delar du känner behöver skyddas lite extra så spraya på rikligt med Fusion och låt den verka cirka 5-10 minuter, Fusion är en kombinerad kallavfettning och flygrostborttagare som löser både den petroleum baserade smutsen samt rost. Den är svårslagen när det gäller motottvätt, både säker och sparar tid. Viktigt att Fusion inte får börja torka in, märker du att det behövs så spraya på lite extra eller gå över på nästa steg.

Vid extremt smutsiga motorrum kan det vara lämpligt att använda pensel redan i detta steg, annars tar vi det i nästa.

SPOTLESS OCH PENSLING

Nästa steg är att spraya på våran märkningsfria alkaliska avfettning Spotless direkt över Fusion. Den löser organisk smuts och envist fett. Direkt när du har sprayat på kan du börja bearbeta smutsen med en pensel. Vid det här laget så har du löst upp den mesta av smutsen så det behövs sällan mycket kraft.

AVSPOLNING

När det känns som att du fått lös all smuts så är det dags för avspolning, ställ in på det lägsta trycket på högtryckstvätten och spola av med lite avstånd så du inte får ett högt tryck direkt mot en känslig del. Har du inte så att du kan justera trycket så håll behörigt avstånd. När vi spolar så tänker vi även på vart dom känsliga delarna sitter håller ett vettigt avstånd, spola hela tiden med svepande rörelser och fixera aldrig strålen om du inte är säker på att du inte kan träffa något känsligt.

När du är klar med avspolningen så ta bort maskeringen, nu har du en ren motor och det är dags att skydda plast & gummi delarna med Satin, vi sprayar oftast Satin direkt i en mikrofiberduk (Multi purpose cloth) och torkar över delarna. Med Satin så får man en keramisk behandling och återställer ytans naturliga svärta och ger vid första lagret en satinlik “orginal” finish. Är väldigt lättflytande och lätt att applicera, går dessutom att lägga på våta ytor. Detta lämnar ett skydd som kommer hålla länge och en grym avrinning som gör motorn mer lätt tvättad.

TORKNING

Eftersom vi ger motorutrymmet ett skydd och vill undvika tork- och kalkfläckar efter tvätten så torkar vi torrt med en mikrofiberduk och om möjligt tryckluft. Ett alternativ är att starta motorn och låta den gå varm för att påskynda torkningen

KLART

Nu är motorutrymmet rent och torrt, du kan pusta ut och klappa dig själv på axeln. Du klarade det! Nu vet du att det inte är så svårt och man behöver inte vara rädd. Följ alla stegen och var försiktig så har du inget att oroa dig för. 

3x detailing brushes - penselset
149 kr
Köp!
Fusion - Revolutionerande avfettning
1 L / 5 L / 25 L 🔥 Nyhet
fr. 249 kr
Satin - däckbehandling
🔥 Nyhet
fr. 259 kr

Sugen på mer läsning om bilvård? Massor av intressanta artiklar och guider med allt från inspiration till handfasta tips.

Logga in