KALLAVFETTNING - VAD ÄR DET?

Asfaltslösare, kallavfettning, prickborttagare, tjärlösare, vinteravfettning, kärt barn - många namn! En kallavfettning är i grunden en naftabaserad produkt som är väldigt effektiv på petroliumbaserad smuts, exempelvis asfaltsprickar. Löser även olja och vägsalt (därav smeknamnet vinteravfettning).



En vanlig miss inom bilvård är att man tror att ett “avfettningsmedel” löser all smuts, men i själva verket finns det tre olika avfettningar som alla är nödvändiga vid tvätt av din bil - du kan läsa mer om detta i vår guide “Olika typer av smuts”.


Har du tvättat din bil och den fortfarande känns sträv och har svarta prickar kvar på lacken, ofta runt hjulhus och bakdelen, då är det garanterat en kallavfettning du behöver.



Kallavfettning - Degreaser pro

Degreaser PRO 2.0 - Kallavfettning - 1L
1 L / 5 L / 25 L ⚡️ Uppgraderad
149 kr
Köp!
Degreaser PRO 2.0 - Kallavfettning - 5L
1 L / 5 L / 25 L ⚡️ Uppgraderad
499 kr
Degreaser PRO 2.0 - Kallavfettning - 25L
1 L / 5 L / 25 L ⚡️ Uppgraderad
1999 kr


Att tänka på när man använder en kallavfettning (Arcticlean - Degreaser pro 2.0)

  • Första steget i tvättprocessen bör alltid vara kallavfettning, en kallavfettning fungerar bäst på torr bil.
  • Låt produkten verka, beroende på hur skitig bilen är men ca: 5-10 min
  • Efter att kallavfettningen fått verka så kan du lägga alkalisk avfettning utan att spola av
  • Undvik att spraya kallavfettning på gummidetaljer då kallavfettning kan få gummit att torka
  • Det är sällan man behöver spraya ovan dörrhandtagen utom på bakstammen på transportbilar.
  • Låt aldrig en kallavfettning få torka in, börjar det torka - spraya på lite extra


SPRÄCKER KALLAVFETTNING LYKTOR?

Det har varit väldigt mycket snack om att kallavfettning får lyktor att spricka/krackelera, speciellt VAG-bilars (Volkswagen, Audi, Skoda och Porsche) verkar ha varit väldigt utsatta för detta. Vi uppmanar att alltid vara försiktig, det är sällan nödvändigt att spraya direkt på en lykta och bara genom att undvika det minimerar man chansen för att något händer. Vi har aldrig upplevt eller hört att Degreaser pro skulle spräcka lyktor. Det har även gjorts tester av en större bilförsäljare som sedan bytte ut sin kallavfettning mot Arcticlean Degreaser pro just för att den var snäll mot plasten i lyktorna. Men fortfarande, vi rekommenderar att vara försiktig just när det kommer till lyktor.




LÅG- OCH HÖGAROMATISK?

Högaromatisk? Det har historiskt varit väldigt mycket prat om låg- och högaromatisk kallavfettning, detta är helt enkelt den nya och gamla generationens kallavfettning, har du någon gång använd en kallavfettning som luktar väldigt mycket diesel eller lacknafta, då är det den av den gamla typen. Moderna kallavfettningar och vår Degreaser pro är lågaromatiska, Degreaser pro är närapå doftfri och väldigt tacksam att jobba med trots sin effektivitet. Lågaromatiska kallavfettningar är även betydligt mer miljövänliga.



TAR & GLUE REMOVER

Om vi kollar bortom Skandinavien så är det väldigt ovanligt att man använder en kallavfettning, här är det Tar & glue remover som gäller för att få bort asfaltsfläckar, vi har testat många Tar & glue removers men aldrig upplevt dom i närheten av lika effektiva som Degreaser pro på våra svenska asfaltsprickar.



KAN MAN TVÄTTA BILEN MED DIESEL ELLER LACKNAFTA?

Det är ofta man läser kommentarer på sociala medier om att tvätta bilen med diesel eller lacknafta. Detta är absolut inget vi rekommenderar någon att göra på sin lack, både diesel och lacknafta torkar ut lacken och är onödigt aggressiv mot plast och gummi samt att det är ett dåligt miljöval. Har du tvättat bilen flertalet gånger med någon av produkterna rekommenderar vi en polering med Polish & sealant för att få ordning på lacken igen.


TIXOTROPISK KALLAVFETTNING

Du kanske har stött på ordet tixotropisk när du läser om kallavfettning? Tixotropi handlar om en vätskas viskositet, alltså hur trögflytande den är. Vårt avfettningsmedel Degreaser pro är mer trögflytande vilket gör att den hänger kvar länge på vertikala ytor, och därmed även får chans att verka längre.



#


VÅRT BÄSTA TIPS!

På senare år så har foam lance blivit väldigt populärt, en skumtvätt är en snäll alkalisk produkt och löser därmed organisk smuts. En av våra favoriter på en riktigt grym och snabb underhållstvätt är att först lägga kallavfettning, låta det verka och sedan foama hela bilen för att sedan spola av och torka torrt med en torkduk. Även om avfettning främst är till för petroleumbaserad smuts så löser den till viss del organisk smuts och tillsammans med foamen så får du bort all smuts så länge det inte går för länge mellan tvättarna och smutsen har fått gro in, och har man ett lackskydd så fungerar denna tvätt riktigt bra!





Sugen på mer läsning om bilvård? Massor av intressanta artiklar och guider med allt från inspiration till handfasta tips.

KALLAVFETTNING - Vad är det?



Asfaltslösare, kallavfettning, prickborttagare, tjärlösare, vinteravfettning, kärt barn - många namn! En kallavfettning är i grunden en naftabaserad produkt som är väldigt effektiv på petroliumbaserad smuts, exempelvis asfaltsprickar. Löser även olja och vägsalt (därav smeknamnet vinteravfettning).

En vanlig miss inom bilvård är att man tror att ett “avfettningsmedel” löser all smuts, men i själva verket finns det tre olika avfettningar som alla är nödvändiga vid tvätt av din bil - du kan läsa mer om detta i vår guide “Olika typer av smuts”.


Har du tvättat din bil och den fortfarande känns sträv och har svarta prickar kvar på lacken, ofta runt hjulhus och bakdelen, då är det garanterat en kallavfettning du behöver.



Kallavfettning - Degreaser pro

Degreaser PRO 2.0 - Kallavfettning - 1L
1 L / 5 L / 25 L ⚡️ Uppgraderad
149 kr
Köp!
Degreaser PRO 2.0 - Kallavfettning - 5L
1 L / 5 L / 25 L ⚡️ Uppgraderad
499 kr
Degreaser PRO 2.0 - Kallavfettning - 25L
1 L / 5 L / 25 L ⚡️ Uppgraderad
1999 kr


Att tänka på när man använder en kallavfettning (Arcticlean - Degreaser pro)

  • Första steget i tvättprocessen bör alltid vara kallavfettning, en kallavfettning fungerar bäst på torr bil.
  • Låt produkten verka, beroende på hur skitig bilen är men ca: 5-10 min
  • Efter att kallavfettningen fått verka så kan du lägga alkalisk avfettning utan att spola av
  • Undvik att spraya kallavfettning på gummidetaljer då kallavfettning kan få gummit att torka
  • Det är sällan man behöver spraya ovan dörrhandtagen utom på bakstammen på transportbilar.
  • Låt aldrig en kallavfettning få torka in, börjar det torka - spraya på lite extra


  


SPRÄCKER KALLAVFETTNING LYKTOR?

Det har varit väldigt mycket snack om att kallavfettning får lyktor att spricka/krackelera, speciellt VAG-bilars (Volkswagen, Audi, Skoda och Porsche) verkar ha varit väldigt utsatta för detta. Vi uppmanar att alltid vara försiktig, det är sällan nödvändigt att spraya direkt på en lyckta och bara genom att undvika det minimerar man chansen för att något händer. Vi har aldrig upplevt eller hört att Degreaser pro skulle spräcka lyktor. Det har även gjorts tester av en större bilförsäljare som sedan bytte ut sin kallavfettning mot Arcticlean Degreaser pro just för att den var snäll mot plasten i lyktorna. Men fortfarande, vi rekommenderar att vara försiktig just när det kommer till lyktor.




LÅG- OCH HÖGAROMATISK?

Högaromatisk? Det har historiskt varit väldigt mycket prat om låg- och högaromatisk kallavfettning, detta är helt enkelt den nya och gamla generationens kallavfettning, har du någon gång använd en kallavfettning som luktar väldigt mycket diesel eller lacknafta, då är det den av den gamla typen. Moderna kallavfettningar och vår Degreaser pro är lågaromatiska, Degreaser pro är närapå doftfri och väldigt tacksam att jobba med trots sin effektivitet. Lågaromatiska kallavfettningar är även betydligt mer miljövänliga.



TAR & GLUE REMOVER

Om vi kollar bortom Skandinavien så är det väldigt ovanligt att man använder en kallavfettning, här är det Tar & glue remover som gäller för att få bort asfaltsfläckar, vi har testat många Tar & glue removers men aldrig upplevt dom i närheten av lika effektiva som Degreaser pro på våra svenska asfaltsprickar.



KAN MAN TVÄTTA BILEN MED DIESEL ELLER LACKNAFTA?

Det är ofta man läser kommentarer på sociala medier om att tvätta bilen med diesel eller lacknafta. Detta är absolut inget vi rekommenderar någon att göra på sin lack, både diesel och lacknafta torkar ut lacken och är onödigt aggressiv mot plast och gummi samt att det är ett dåligt miljöval. Har du tvättat bilen flertalet gånger med någon av produkterna rekommenderar vi en polering med Polish & sealant för att få ordning på lacken igen.


TIXOTROPISK KALLAVFETTNING

Du kanske har stött på ordet tixotropisk när du läser om kallavfettning? Tixotropi handlar om en vätskas viskositet, alltså hur trögflytande den är. Vårt avfettningsmedel Degreaser pro är mer trögflytande vilket gör att den hänger kvar länge på vertikala ytor, och därmed även får chans att verka längre.



#


VÅRT BÄSTA TIPS!

På senare år så har foam lance blivit väldigt populärt, en skumtvätt är en snäll alkalisk produkt och löser därmed organisk smuts. En av våra favoriter på en riktigt grym och snabb underhållstvätt är att först lägga kallavfettning, låta det verka och sedan foama hela bilen för att sedan spola av och torka torrt med en torkduk. Även om kallavfettning främst är till för petroleumbaserad smuts så löser den till viss del organisk smuts och tillsammans med foamen så får du bort all smuts så länge det inte går för länge mellan tvättarna och smutsen har fått gro in, och har man ett lackskydd så fungerar denna tvätt riktigt bra!





Sugen på mer läsning om bilvård? Massor av intressanta artiklar och guider med allt från inspiration till handfasta tips.

Logga in